Μάρκετινγκ

Οι ελληνικές επιχειρήσεις πρωτοπορούν στο μάρκετινγκ στην Ευρώπη

Μπορεί οι περισσότερες πρωτιές που κατακτά η χώρα στην Ευρώπη μας να αφορούν πράγματα όπως η διαφθορά, η ανεργία και η φορολογία, αλλά που και που, καταφέρουμε να κατακτήσουμε και κάποιες θετικές πρωτιές. Πρόσφατα λοιπόν, μία πανευρωπαϊκή έρευνα αποκάλυψε ότι οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα παίρνουν το μάρκετινγκ πολύ σοβαρά και μάλιστα συχνά πρωτοπορούν κιόλας στον κλάδο τους.

Πιο συγκεκριμένα, η χώρα μας έχει από τα μεγαλύτερα ποσοστά επιχειρήσεων με εξειδικευμένο τμήμα μάρκετινγκ στην Ευρώπη, άλλες χώρες με παρόμοιες επιδόσεις είναι η Σλοβενία και η Τουρκία. Επιπλέον, η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες με τους περισσότερους εργαζόμενους στο χώρο του μάρκετινγκ ανάμεσα σε παραπάνω από 300 χώρες της Ευρώπης αλλά και του κόσμου.

Το παράξενο είναι ότι οι περισσότεροι, δεν ξέρουμε ή δεν καταλαβαίνουμε το πόσο ανεπτυγμένο είναι το μάρκετινγκ εδώ, πράγμα που σίγουρα θα μπορούσαμε να εκμεταλλευτούμε σαν χώρα, καθώς η παροχή υπηρεσιών καλύπτει ίσως το μεγαλύτερο μέρος του ΑΕΠ μας. Δεδομένου λοιπόν ότι ο χώρος του μάρκετινγκ είναι λίγο πολύ άγνωστος για τους περισσότερους, ας δούμε τα χαρακτηριστικά του στις ελληνικές επιχειρήσεις.

Ύπαρξη ανεξάρτητου τμήματος μάρκετινγκ

Το πρώτο και σημαντικότερο πράγμα που πρέπει να ξεκαθαριστεί, είναι η ύπαρξη ανεξάρτητου τμήματος μάρκετινγκ σε μία επιχείρηση. Ένα τέτοιο τμήμα έχει μεγαλύτερη ελευθερία και μπορεί να πρωτοπορεί και γενικά, είναι πιο αποτελεσματικό και παραγωγικό από έναν ή μερικούς υπαλλήλους που ασχολούνται με το μάρκετινγκ παράλληλα με άλλες κύριες ή δευτερεύουσες αρμοδιότητες τους. Αν μία επιχείρηση έχει ανεξάρτητο τμήμα μάρκετινγκ, πάει να πει ότι το παίρνει στα σοβαρά και καταλαβαίνει πόσο σημαντικό είναι. Στη χώρα μας, ο αριθμός επιχειρήσεων με εξειδικευμένο τμήμα marketing είναι προφανώς μεγάλος και μεγαλώνει συνέχεια.

Κλάδος επιχείρησης και μάρκετινγκ

Σύμφωνα με αυτή την έρευνα, η κάθε επιχείρηση ακολουθεί διαφορετική προσέγγιση στο marketing, ανάλογα με τον τομέα στον οποίο δραστηριοποιείται. Οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, συνήθως έχουν και τις χαμηλότερες επιδόσεις, καθώς ασχολούνται απλά με την προώθηση των προϊόντων τους μέσω direct μάρκετινγκ και διαφημίσεων και δεν ασχολούνται με το σχεδιασμό ολοκληρωμένων στρατηγικών ή τις έρευνες αγοράς. Οι επιχειρήσεις καταναλωτικών αγαθών από την άλλη, δεν τα πάνε τόσο καλά με το direct marketing, αλλά κάνουν συνεχείς έρευνες αγοράς για τη δημιουργία αποτελεσματικών και στοχευμένων στρατηγικών μάρκετινγκ. Τέλος, οι υπηρεσίες παροχής υπηρεσιών ή πώλησης διαρκών αγαθών (ηλεκτρικές συσκευές, αυτοκίνητα κλπ), έχουν εξαιρετικές επιδόσεις στην διαχείριση πελατών, δηλαδή στη δημιουργία μίας σχέσης εμπιστοσύνης με τον πελάτη.

Στρατηγική επικοινωνίας και ελληνικές επιχειρήσεις

Άλλος ένας σημαντικός τομέας του μάρκετινγκ είναι και στρατηγική επικοινωνίας, το μήνυμα ή η εικόνα δηλαδή που προσπαθεί να περάσει η επιχείρηση στον πελάτη μέσω της επικοινωνίας μαζί του. Εδώ τον κύριο λόγο δεν παίζει ο κλάδος στον οποίο δραστηριοποιείται η επιχείρηση, αλλά η ύπαρξη ή μη ανεξάρτητου τμήματος μάρκετινγκ. Συγκεκριμένα, όσες επιχειρήσεις έχουν εξειδικευμένο τμήμα μάρκετινγκ, επικεντρώνονται στην δημιουργία ενός ισχυρού brand name και γενικά έχουν μακροπρόθεσμες στρατηγικές μάρκετινγκ κι επικοινωνίας, γι’ αυτό τον λόγο άλλωστε δημιούργησαν και το εν λόγω τμήμα.

Όσες δεν έχουν τέτοιο τμήμα από την άλλη, επικεντρώνονται στην συνεχή επικοινωνία με τους πελάτες αλλά και την όσο το δυνατόν καλύτερη εξυπηρέτηση και ικανοποίηση τους. Ο σκοπός τους είναι με τα περιορισμένα μέσα που διαθέτουν, δεδομένου ότι μάλλον δεν μπορούν να προσλάβουν μία ομάδα από ειδικούς στο μάρκετινγκ, να προσπαθήσουν να δημιουργήσουν όσο το δυνατόν πιο θετικό word of mouth. Με άλλα λόγια, βασίζονται στα καλά λόγια των πελατών τους για αύξηση των πελατών και των εσόδων τους.

Το συμπέρασμα είναι ότι ανεξάρτητα με τον τύπο της επιχείρησης και το μάρκετινγκ μπάτζετ που αυτή διαθέτει, πιθανότατα θα εφαρμόζει κάποια στρατηγική μάρκετινγκ. Αυτό σημαίνει ότι ο τομέας αυτός μπορεί να είναι πολύ κερδοφόρος κι επιπλέον, πιθανότατα να έχει και πολύ καλή επαγγελματική αποκατάσταση. Με άλλα λόγια, μήπως θα έπρεπε να σπρώξουμε τα παιδιά μας προς το μάρκετινγκ, έτσι ώστε να βρουν μία αξιοπρεπή και ενδιαφέρουσα εργασία, χωρίς να χρειαστεί να ξενιτευτούν; Προφανώς είμαστε Ευρωπαϊκή υπερδύναμη στο μάρκετινγκ, ας το εκμεταλλευτούμε επιτέλους!